تسبیح با هستی

سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى - الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى - وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى- وَالَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعَى- فَجَعَلَهُ غُثَاء أَحْوَى- سَنُقْرِؤُکَ فَلَا تَنسَى....

تسبیح با هستی

سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى - الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى - وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى- وَالَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعَى- فَجَعَلَهُ غُثَاء أَحْوَى- سَنُقْرِؤُکَ فَلَا تَنسَى....

تسبیح با هستی

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر تمامی هستی و سلام بر تمامی آنها که همیشه در جستجوی حقیقت و باطن و اسرار آفرینش هستند و حتی لحظه ای از درنگ بازنمی ایستند.
خدایا از تو یاری می جویم تا از خود حقیقت عبودیت را بطلبم و به واسطه عمل کردن به علم طالب علم باشم و از تو طلب فهم نمایم تا مرا بفهمانی.
seify.hassan@yahoo.com
seify.hassan@gmeil.com
seify.hassan@hotmail.com
09145019199
04272622265

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۷ تیر ۰۰، ۰۹:۲۲ - آلپ صنعت
    عالی

يكشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۱۰ ب.ظ

۰

 

   

رود نگرو یا ریو نگرو

 (به پرتغالی: Rio Negro، به اسپانیایی: Río Negro) رودی به طول تقریبی ۱٬۴۰۰ مایل که از این میزان، ۸۵۰ مایل آن در برزیل جریان دارد. این رود در فاصلهٔ ۴۵۰ مایلی از ریزش‌گاهش قابل کشتی‌رانی است که در آمریکای جنوبی است. این رود از گواینیا در شرق کلمبیا سرچشمه می‌گیرد و با گذر از شمال غربی برزیل در مانائوس به رود آمازون می‌پیوندد. آب‌های این رود سیاه‌رنگ است و به‌همین سبب ریو نگرو به‌معنای رود سیاه نامیده می‌شود و نقشه ی آن در زیر نشان داده شده است:

مشخصات:

ریو نگرو یکی از مهمترین رودهای تغذیه‌کنندهٔ آمازون است. این رود چندین سرچشمه دارد از جمله رود ماوپس و گواینیا که از جنگل‌های بارانی شرق کلمبیا سرچشمه می‌گیرد.[۱] رود گواینیا نخست به سمت شرق جریان می‌یابد اما پس از آن با پیمودن مسیری قوسی‌شکل، به سمت شمال شرقی و سپس جنوب شرقی تغییر مسیر داده و مرز بین کلمبیا و ونزوئلا را تشکیل می‌دهد. این رود سپس در نزدیکی سن کارلوس ده ریو نگرو با آبراهی طبیعی به‌نام برازو کاسیکیاره که انتقال‌دهندهٔ بخشی از آب‌های رود اورینوکو در ونزوئلا است تلاقی می‌یابد. کمی پایینتر از این برخوردگاه، رود گواینیا به رود نگرو (ریو نگرو) تغییر نام یافته و وارد برزیل می‌شود. در آنجا ریو نگرو به سمت شرق و سپس جنوب شرقی جریان یافته و رود برانکو و دیگر رودهای فرعی نیز به‌آن می‌پیوندند. آب‌های شفاف ریو نگرو سیاهرنگند که این موضوع نتیجهٔ تجزیهٔ مواد آلی موجود در باتلاق‌های حاشیهٔ آن و گل و لای کم در آن است. به‌همین سبب تضاد چشمگیری بین آب‌های سیاهرنگ ریو نگرو و زردرنگ برانکو و آمازون وجود دارد

شور بودن آب این رودخانه:

تا آنجایی که به جستجو و سرج تو اینترنت پرداختم فهمیدم که جایی گفته نشده که آب این رودخانه شیرین هست. بنابرین فقط شفافیت آن مشخص هست و احتمال دارد که شور باشد امیدوارم با کمک دوستان بفهمم که شور هست یا نه؟

رود آمازون

(به پرتغالی: Rio Amazonas) پرآب‌ترین رود دنیاست که در آمریکای جنوبی جریان دارد و به اقیانوس اطلس می‌ریزد. آب این رودخانه در هنگام ریختن به دریا بیشتر از مجموع آب ده رودخانه پرآب بعدی دنیا است. این رود انشعابات زیادی دارد که بخشی از آن به دریا ریخته و نیز حدودا دو درصد از آب شیرین این رود به اقیانوس میریزد. بستر این رود بسیار عریض و طویل است و از نظر درازا یکی از طولانی‌ترین رودهای جهان است که بین ۶٫۲ و ۶٫۷ هزار کیلومتر درازا دارد.

در طول سده گذشته رودخانه‌های آمازون و نیل برای اثبات طویلترین بودن همواره با یکدیگر در رقابت بوده‌اند. طول واقعی این رودخانه‌ها همواره در معرض تغییر و تحول بوده و هرگز متخصصان نتوانسته‌اند مقدار واقعی آن را اندازه گیری کنند. آمارها نشان داده که رود نیل در آفریقا به شکل متغیر بین ۵٫۴ تا ۶٫۷ هزار کیلومتر درازا دارد. اما جدا از این مساله در خصوص مقدار آب موجود، هیچ شکی نیست که آمازون پر آب تر است.

در فصل خشکی و کم آبی پهنای رود آمازون به حدود ۱۱٫۶ کیلومتر می‌رسد. این منطقه از آمریکا ی جنوبی توسط بستر اصلی رودخانه و البته انشعابات فرعی آن که گاه به سه برابر خود رودخانه میرسد محاصره میشود. به طور متوسط در فصل کم آبی زمین‌ها به مساحت ۱۱۱٬۰۰۰ کیلومتر مربع از آب پوشیده می‌شود و در فصول بارانی حوزه رودخانه حتی تا ۳۵۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع هم می‌رسد.

شیرین بودن آب رودخانه آمازون:

. آمازون یک پنجم آب شیرین همه ی رودخانه ها را در بر دارد و تقریبا ۶۵۰۰کیلومتر با سر چشمه اش در کوه های پرو فاصله دارد. در خرخی قسمت ها بسیار عریض است به طوری که اگر در یک طرف ساخل آن بایستید خشکی آن طرف آن را نمی بینید.

کاشفین اسپانیایی وقتی که در مسیرشان به آمریکای جنوبی از اثیانوس اطلس می گذشتند از پیدا کردن آب شیرین در فاصله ی بسیار دور از ساحل متعجب شدند. همانطوری که در به پیشروی ادامه میدادند دریافتند که در نزدیکی دهانهی رود آمازون هستند. جریان قوی آمازون آب تازه و شیرین را تا ۱۵۰ کیلومتری اقیانوس اطلس پیش می راند. در نهایت در شیرین بودن آب این رودخانه شکی ندارم.

 

 این دو رود  در نزدیکی مانائوس، در مکانی موسوم به «مجمع آب‌ها»، با رود گِلی و قهوه‌ای‌رنگ سولیمویس تلاقی می‌یابند و در نهایت رود آمازون را تشکیل می‌دهند.

نکته مهم:

مهمترین مسئله که همه را به شگفتی واداشته است این هست که در نقطه تلاقی این دو رود حالتی پیش آمده است که نشان میدهد  این دو رود با داشتن رنگ و خاصیت و نوع متفاوت در کنار همدیگر قرار گرفته و به همدیگر تداخلی ندارند و کاملاٌ جدا بون و متمایز بودن آن آشکار هست. و طبق نظر خیلی ها این مسئه همان گفته های قرآن میباشد که میگوید دو دریا در کنار هم هستند و میان آنها فاصله و یا برزخی وجود دارد که مانع تداخل آنها بر هم میشود. در ادامه این آیات را نوشته ام و میتوانید آنها را مورد بررسی قرار بدهید.

برای مشاهده ی بهتر و دقیقتر این نقطه بهتر است از ماهواره های عکس برداری استفاده کنید و برای سهولت دسترسی لینک مستقیم این عکس ها را در زیر لیست نموده ام:

http://www.panoramio.com/photo/23395930

http://wikimapia.org/#lat=-2.996307&lon=-59.9470326&z=10&l=0&m=h

http://wikimapia.org/#lat=-3.134468&lon=-59.8977657&z=13&l=0&m=h

http://wikimapia.org/#lat=-3.1259467&lon=-59.883211&z=13&l=0&m=p

google maps

برای مطالعه و تحقیقات بیشتر و بهتر چند تا فیلم و عکس از این نقطه ی تلاقی آماده نموده ام که امیدوارم آنها را دانلود کرده و مشاهده نماییید:

عکس ها را از اینجا دانلود کنید. (حدود ۸۵ عدد عکس با کیفیت متوسط.)

فیلم اول را از اینجا دانلود کنید.

فیلم دوم را از اینجا دانلود کنید.

آیات قرآن:

سورة مبارکه الرحمن
مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ (19) بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ (20) فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ (21) یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ (22)
دو دریا را به گونه ای روان کرد که با هم برخورد کنند.--- اما میان آن دو حد فاصلی است که به هم تجاوز نمی کنند.---پس کدامین نعمت هاى پروردگارتان را انکار مى‏کنید؟---از آن دو، مروارید و مرجان خارج مى‏شود.

سوره مبارکه فرقان آیه 53:
« و هو الذی مَرَجَ البحرینِ هذا عَذبٌ فُراتٌ و هذا مِلحً اُجاجً وَ جَعَلَ بَینَهما بَرزَخا و حِجراً مَهجوراً»
و اوست کسی که دو دریا را موج زنان به سوی هم روان کرد این یکی شیرین و آن یکی شور و تلخ است ومیان آندو حریمی استوار قرار داد.

سوره مبارکه فاطر آیه 12:
وَمَا یَسْتَوِی الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَمِن کُلٍّ تَأْکُلُونَ لَحْمًا طَرِیًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْیَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْکَ فِیهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
این دو دریا یکسان نیستند: یکی آبش شیرین و گواراست و یکی شور و تلخ، از هر دو گوشت تازه می خورید، و از آنها چیزهایی برای آرایش تن خویش بیرون می کشید و می بینی که کشتی ها برای یافتن روزی و غنیمت، آب را می شکافند و پیش می روند، باشد که سپاسگزار باشید.

سوره مبارکه نمل آیه 61:
اَمَّنْ جَعَلَ الْاَرْضَ قَرَارًا وَ جَعَلَ خِلالَهَا اَنْهَارًا وَ جَعَلَ لَهَا رَوَاسِیَ وَ جَعَلَ بَینَ الْبَحْرَیْنِ حَاجِزًا ءَاِلهٌ مَعَ اللهِ بَلْ اَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ
[آیا شریکانى که مى‏پندارند بهتر است‏] یا آن کس که زمین را قرارگاهى ساخت و در آن رودها پدید آورد و براى آن، کوه‏ها را [مانند لنگر] قرار داد، و میان دو دریا برزخى گذاشت؟ آیا معبودى با خداست؟ [نه،] بلکه بیشترشان نمى‏دانند

سوره مبارکه الکهف آیات ۶۰ تا ۶۵:

وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِفَتَاهُ لَا أَبْرَحُ حَتَّى أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَینِ أَوْ أَمْضِی حُقُبًا(60) فَلَمَّا بَلَغَا مَجْمَعَ بَینِهِمَا نَسِیا حُوتَهُمَا فَاتَّخَذَ سَبِیلَهُ فِی الْبَحْرِ سَرَبًا(61) فَلَمَّا جَاوَزَا قَالَ لِفَتَاهُ آتِنَا غَدَاءَنَا لَقَدْ لَقِینَا مِنْ سَفَرِنَا هَذَا نَصَبًا(62) قَالَ أَرَأَیتَ إِذْ أَوَینَا إِلَى الصَّخْرَةِ فَإِنِّی نَسِیتُ الْحُوتَ وَمَا أَنْسَانِیهُ إِلَّا الشَّیطَانُ أَنْ أَذْکُرَهُ وَاتَّخَذَ سَبِیلَهُ فِی الْبَحْرِ عَجَبًا(63)قَالَ ذَلِکَ مَا کُنَّا نَبْغِ فَارْتَدَّا عَلَى آثَارِهِمَا قَصَصًا(64) فَوَجَدَا عَبْدًا مِنْ عِبَادِنَا آتَینَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْمًا (65)

به خاطر بیاور هنگامی را که موسی به دوست خود گفت: دست از جستجو برنمی‌دارم تا به محل تلاقی دو دریا برسم؛ هر چند مدت طولانی به راه خود ادامه دهم!----(ولی) هنگامی که به محل تلاقی آن دو دریا رسیدند، ماهی خود را (که برای تغذیه همراه داشتند) فراموش کردند؛ و ماهی راه خود را در دریا پیش گرفت (و روان شد).---هنگامی که از آن جا گذشتند، (موسی) به یار همسفرش گفت: «غذای ما را بیاور، که سخت از این سفر خسته شده‌ایم!»---گفت: «به خاطر داری هنگامی که ما (برای استراحت) به کنار آن صخره پناه بردیم، من (در آن جا) فراموش کردم جریان ماهی را بازگو کنم -و فقط شیطان بود که آن را از خاطر من برد- و ماهی بطرز شگفت‌آوری راه خود را در دریا پیش گرفت!»---(موسی) گفت: «آن همان بود که ما می‌خواستیم!» سپس از همان راه بازگشتند، در حالی که پی‌جویی می‌کردند.
 

نتیجه :

نظرم این هست که اولا آیات قران میتواند معانی مختلفی داشته باشد و شاید یکی از این معانی همین مسئله باشد که اگر اینگونه باشد میتوان گفت یک معجزه و اعجاز جالب توجهی میباشد و البته مطالعه تفاسیر گوناگون نیز مفید میباشد و در نهایت از خداوند میخواهم که همه ی ما را به حقایق نزدیگتر نماید و ما را به راه راست هدایت فرماید.

 

منابع:

منبع شماره ۱

منبع شماره ۲

منبع شماره ۳

منبع شماره ۴

منبع شماره ۵

http://wikimapia.org/#lat=-3.1265834&lon=-59.9690052&z=9&l=0&m=b

http://magdapucci.wordpress.com/2011/05/07/de-partida-para-o-rio-negro/

http://www.flickriver.com/photos/tags/solim%C3%B5es/interesting/

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%A6%D9%88%D8%B3

http://en.wikipedia.org/wiki/Rio_Negro_(Amazon)

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=934&articleID=684848

http://www.panoramio.com/photo/23395930

http://wikimapia.org/#lat=-2.996307&lon=-59.9470326&z=10&l=0&m=h

http://wikimapia.org/#lat=-3.134468&lon=-59.8977657&z=13&l=0&m=h

http://wikimapia.org/#lat=-3.1259467&lon=-59.883211&z=13&l=0&m=p

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی